Oneerlijk


Je zou denken dat we onszelf zien als een optelsom van goede en minder goede eigenschappen. Je bent bijvoorbeeld niet zo’n goede kok, maar je kunt daarentegen prachtig zingen. Of je bent niet zo’n studiebol maar je bent wel ontzettend handig. Prima in balans zou je denken, maar zo rechtvaardig gaat het er in ons onderbewuste helaas niet aan toe. Als je een negatief zelfbeeld hebt, komt vooral de negatieve informatie door, die je dan ook nog eens zwaarder laat wegen dan de positieve informatie. Je ziet jezelf dan alleen als een ‘waardeloze’ kok en ach dat zingen… 'wat stelt dat nu voor?'. Zie je wel Cliënte D. is een leuke en stoere vrouw. Ze is slim, heeft een goede baan, een fijn huis, een auto voor de deur en een kleine maar hechte groep vrienden. Afgelopen week kreeg ze een welgemeend compliment van haar leidinggevende nadat ze in haar uppie de afdeling draaiende had gehouden toen twee collega’s waren uitgevallen. Het compliment deed haar weinig: ‘ik doe gewoon wat nodig is’. Positieve informatie wordt door haar niet gezien, dringt niet door en maakt geen indruk. Negatieve informatie komt des te sterker binnen; bij een opmerking van een voorbijganger over haar uiterlijk krimpt ze in elkaar. ‘Zie je wel, ik ben te dik, ik ben niet goed genoeg!’ Kritische opmerking Complimenten glijden bij veel van mijn cliënten direct van ze af; ‘het stelt niet zoveel voor', 'anderen kunnen dat veel beter', 'het is gewoon mijn werk’. Een kritische opmerking kunnen ze zich daarentegen jaren later nog feilloos herinneren. Klasgenootjes die haar ‘slome’ noemden en haar als laatste kozen bij gym, een collega die ooit zei dat ze niet lekker rook, een werkgever die hardop twijfelde over haar competenties, een buurvrouw die vroeg of ze was aangekomen… Gekleurde bril Stel je hebt een presentatie gegeven en iedereen is enthousiast. Vervolgens wijst een collega je er fijntjes op dat je iets bent vergeten. Weg goed gevoel. Hallo ‘zie je wel, dit kan ik helemaal niet.’ Niemand vindt kritiek fijn, maar mensen met een stevig zelfbeeld liggen er niet nachten wakker van en raken er niet van uit hun doen. Ze kunnen de kritiek accepteren en doen er soms hun voordeel mee. Als iemand met een negatief zelfbeeld iets positiefs meemaakt waar ook minpuntjes aanzitten (die hij of zij natuurlijk altijd kan aanwijzen) dan zorgt diens gekleurde bril ervoor dat zelfs een positieve ervaring gezien en opgeslagen wordt als iets negatiefs. - Manja de Neef, psychotherapeut Steviger in het leven Hoe meer oog je hebt voor wat wél goed gaat en hoe zwaarder je dit laat wegen, des te beter je je voelt. Hoe beter je stemming, hoe meer moed om nieuwe dingen te ondernemen waar je met een goed gevoel op terug kunt kijken. Als je je zelfbeeld niet ontleent aan één deel van jezelf maar aan al je eigenschappen, sta je steviger en met meer zelfvertrouwen in het leven. Tips voor meer balans:

  • Sta stil bij de dingen die goed gaan: vergroot ze en vier ze.

  • Geniet van complimenten, wimpel ze niet weg maar luister echt en laat ze tot je doordringen.

  • Negeer dat negatieve stemmetje in je hoofd dat alles wat je doet onderuit probeert te halen.

  • Praat op een positieve manier over jezelf.




Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square