Lichtpuntjes


Het loopt soms in het leven niet zoals jij hoopt. Je vriendin heeft niet teruggebeld, het regent terwijl jij nog boodschappen moet doen, je wordt verdrietig van de foto’s op de voorpagina van de krant en je hebt alweer die reep chocolade opgegeten…

Negatieve gedachten En als we dan toch in die negatieve modus zitten borrelen er ook vaak negatieve gedachten over jezelf op; ik ben niet goed genoeg, niet slim genoeg, niet sociaal genoeg. Voordat je het door hebt zink je weg in een negatieve spiraal. Veerkracht Het kan zomaar gebeuren dat je hierdoor geen oog meer hebt voor de mooie, fijne en wellicht alledaagse dingen in jouw leven die ook gewoon gebeuren, de lichtpuntjes. We nemen ze vaak voor lief. Zonde, want juist het aandacht geven aan die kleine positieve dingen zorgt ervoor dat je veerkracht opbouwt en positiever over jezelf en het leven denkt. Dankbaar Met mijn cliënten werk ik daarom altijd met het positieve dagboek. Misschien heb je ooit wel eens een blauwe maandag een dankbaarheidsdagboek gehouden. Een fijne oefening die ook vaak meteen een goed gevoel oplevert. Bij het positief dagboek gaan we nog een stapje verder: we kijken niet alleen naar wat goed gaat maar hebben ook aandacht voor jouw rol hierin. Waar ben je jezelf dankbaar voor? Over jou Je hebt bijvoorbeeld lekker gekookt voor vrienden. Daar zou je over op kunnen schrijven dat je dankbaar bent omdat je vrienden op bezoek had en ze erg aardig waren. Een fijn gevoel, maar het gaat dan misschien meer over je gasten en hoe aardig ze zijn dan over jou. Als je opschrijft: ‘ik had vrienden op bezoek en ik had heerlijk gekookt’ dan gaat het ook over jou. Een subtiel maar wel belangrijk verschil. Positief dagboek Zoals je tot nu toe misschien gewend was om op negatieve dingen te letten, ga je je nu richten op positieve dingen. Je gaat zoveel mogelijk speuren, graven, wroeten en uitvergroten. Wat kan in het positief dagboek? · Wat vandaag goed voelde, wat je goed deed. · Wat vandaag lukte, wat prettig was. · Waar je vandaag trots op was of tevreden over was. · Waar je blij mee was, complimentjes of waardering van anderen. · Wat je geleerd hebt vandaag of waar je van genoten hebt. · Dingen die je juist niet deed (die chocoladereep opeten). · etc. Goed gevoel Dus alle acties, gedachten en waarnemingen waar je een goed gevoel bij had (al was het maar heel even) schrijf je op in een boekje of schriftje. Het hoeft geen lang verhaal te zijn, één of twee zinnen is genoeg. Bijvoorbeeld ‘Ik heb genoten van de geur van de schone was aan de lijn.’ ‘De presentatie op mijn werk liep lekker.’ ‘Ik had een leuk gesprekje met de caissière.’ ‘Ik kreeg een compliment van mijn collega.’ Positieve eigenschap Onder deze positieve gebeurtenis hou je een regel vrij voor de volgende stap. Bedenk wat de positieve gebeurtenis te zeggen heeft over jou als persoon, welke positieve eigenschap van jou valt hierin te ontdekken? Onder de het positieve verhaaltje over het koken voor je vrienden kun je misschien schrijven: ‘ik ben gastvrij, ik kan goed koken’. En onder het stukje over de fijne presentatie kun je schrijven: ‘ik ben georganiseerd, ik ben professioneel’. Zelfvertrouwen In het begin voelt het nog kunstmatig en voelt alles wat je opschrijft overdreven. Maar je zult versteld staan over hoeveel mooie dingen je ziet als je die andere bril opzet, en verbaasd zijn over de hoeveelheid positieve eigenschappen die je gaat ontdekken. Als je meer aandacht hebt voor de dingen die goed gaan krijg je meer zelfvertrouwen en meer het gevoel van regie over je leven. Je zegt eigenlijk tegen jezelf: ‘ik ben de moeite waard, kijk maar.’.

Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square