'Je bent het niet waard!'


Herken je hem? Die stem in jou die zegt dat het nooit goed is. ‘Zie je wel, dat kan jij toch helemaal niet!’ ‘Dacht je nu echt dat je er bij hoorde?’ ‘Anderen kunnen dat veel beter.’ ‘Je bent een mislukkeling!’ Wat zegt jouw negatieve stem tegen jou?


Doorgeschoten

Deze stem is ooit ontstaan om je te behoeden voor teleurstelling, verdriet en afwijzing. We willen er nu eenmaal graag bij horen. Als je kritisch naar je gedrag kijkt, kun je leren van je acties en het daarna beter doen. Niks mis met een gezonde zelfanalyse dus, maar soms is dat kritische stemmetje daarin zover doorgeschoten dat hij al lang niet meer gezond en behulpzaam is. Hij werkt dan alleen nog maar belemmerend.


Zie je wel

Zijn deze negatieve gedachten waar? Ze voelen vooral waar omdat je ze zo vaak hebt gedacht. Je bent er aan gewend geraakt. Als er maar iets gebeurt waar je je niet prettig over voelt, een kritische opmerking van een collega bijvoorbeeld, dan komt het negatieve zelfbeeld meteen om de hoek kijken en laat je innerlijke criticus zich horen. ‘Zie je wel, je bent het niet waard!’


Vermoeiend

Mijn cliënte Z. voerde hele gesprekken met het kritische stemmetje in haar hoofd, ze was steeds bezig zichzelf te verdedigen. Waarom ze heus wel iets kon. Dat niet iedereen haar stom vond. Dat echt niet alles altijd mislukte. Heel vermoeiend dat gevecht. Het hielp haar enorm om tegen het stemmetje te zeggen: ‘ik heb je gehoord, dank je wel, maar ik ga nu weer even verder’.


Knap waardeloos

Je gedachten bepalen je gevoel. Dus logisch dat als je steeds zulke nare dingen over jezelf denkt je je daar knap waardeloos bij gaat voelen. Die overtuiging dat je niet goed genoeg bent, draag je soms al zo lang met je mee dat je er in bent gaan geloven en je er naar bent gaan gedragen. Als dat stemmetje jou bijvoorbeeld steeds influistert dat je niet slim genoeg bent, zal je niet snel solliciteren op die baan die je misschien echt gaaf vindt. En als die stem regelmatig roept dat anderen veel leuker zijn, zal je wellicht niet zo snel op die leuke nieuwe collega durven afstappen.


Zelfvertrouwen

Gelukkig is het omgekeerde ook waar: als je op een positieve manier over jezelf denkt, voel je je meteen beter. Is het zo eenvoudig? Misschien niet. Maar opbouwen van meer zelfvertrouwen valt zeker te leren, dat zie ik dagelijks bij mijn cliënten. In plaats van altijd naar de negatieve kanten van jezelf te kijken, kun je leren je blik te verleggen naar jouw positieve kanten. Dat zal zeker even wennen zijn. Je kunt met kleine stappen beginnen.


Oefening op weg naar een positiever zelfbeeld:

  • Wat voelde goed vandaag?

  • Waar ben je trots op?

  • Waar ben je tevreden over?

Het mag iets kleins zijn, leg de lat niet te hoog. Schrijf de antwoorden op en spreek ze hardop uit. Je zult zien dat het direct al een goed gevoel oplevert.



Recente berichten