Piekeren


Hoeveel tijd heb je de afgelopen periode in je hoofd doorgebracht om je pijn of nare gedachten weg proberen te denken? Heeft het je geholpen? En wat heb je ondertussen allemaal gemist, al die momenten die je piekerend in je hoofd doorbracht in plaats van deel te nemen aan het leven?


Mis

Regelmatig hoor ik van cliënten dat ze zoveel moeite hebben om te genieten op het moment zelf. Achteraf kunnen ze meestal wel zeggen dat ze een fijne dag gehad hebben maar op de mooie momenten zelf zijn ze vaak met hun gedachten bij wat er allemaal mis zou kunnen gaan; de verwachtingen die ze niet waar kunnen maken, het vergelijken met anderen, etc.


Controle

Piekeren is vaak een strategie om controle te krijgen; je wilt voorbereid zijn op wat er kan gebeuren of begrijpen wat er aan de hand is. Het idee dat je geen controle hebt is doodeng. Maar in plaats van dat jij je gedachten de baas wordt, worden ze baas over jou.


Verzetten

Soms komen er dingen op ons pad waar we geen invloed op hebben, maar waar we niet omheen kunnen. Grote dingen of kleinere dingen. Je grote liefde bleek toch niet de ware, het feestje waar je je zo op verheugd had gaat niet door. Je verzetten tegen de realiteit en de gevoelens die dit oproept, kost veel energie en helpt je niet verder. Je kunt wel vìnden dat de dingen anders zouden moeten zijn, maar dat maakt niet dat de dingen anders zìjn. Het is wat het is.


Blijven malen

Ook kun je erover blijven malen en alle scenario’s verzinnen waarbij het wèl goed afloopt, als je dit maar niet gezegd had, of dat maar wel gedaan had, maar ook dat heeft geen enkele zin. Het probleem of de lastige gedachte verdwijnt niet, je hebt er alleen nu ook nog het gevecht tegen dit probleem of deze lastige gedachte bij.


Trekken en rukken

Gelukkig is omgaan met de dingen die tegenzitten een vaardigheid die je kunt leren. ‘Laat om te beginnen even het idee los dat je altijd gelukkig hoort te zijn. Het leven is niet altijd leuk, hoe graag we dat ook zouden willen. Soms is het beter het leven gewoon het leven te laten zijn, in plaats van te trekken en rukken aan dingen die je niet in de hand hebt.’ Gijs Jansen, psycholoog en schrijver van 'Uit liefde voor jezelf'.


Accepteren en loslaten

‘Je mag je rot voelen als het leven tegenzit; teleurgesteld zijn over dingen die niet doorgaan of verdrietig zijn over de liefde die niet wederzijds is. Je hebt recht op pijn, verdriet en onzekerheid, net als ieder ander. Het kan opluchten als je gewoon de tijd neemt om je rot te voelen, om er bij wijze van spreken even naast te gaan zitten. Loslaten zorgt voor innerlijke rust, ruimte voor oplossingen en positieve veranderingen. Pas als je het idee los kunt laten dat het anders zou moeten zijn en accepteert wat er wel is, kun je verder.’



Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square