Ik ben perfect


Als ik vijf kilo ben afgevallen… Als ik veel vrienden heb… Als ik er mooi uitzie… Als ik veel geld verdien… Als ik promotie maak… Als ik een vriend heb… Als ik van mijn fronsrimpel af ben… Als ik die opleiding heb gedaan… Voorwaarden Waaraan moet jij allemaal voldoen voordat je het gevoel hebt dat je de moeite waard bent, dat je erbij hoort, dat je gezien wordt? "We moeten niet alleen slim zijn, maar ook fit, modieus, boeiend, geslaagd en sexy. O ja, en spiritueel graag." zegt zelfcompassie-expert Kristin Neff. "Hoe goed je het ook doet, er lijkt altijd wel iemand te zijn die het nog beter doet." Ideaalplaatje Als je het gevoel hebt dat je niet goed genoeg bent, probeer je soms krampachtig aan een ideaalplaatje te voldoen. Cliënte A.: "Ik denk altijd dat ik nog die éne cursus of opleiding moet volgen, dat ik meer moet weten of kunnen. Ik gun mezelf weinig tijd om gewoon te ontspannen en te genieten". Haar zelfbeeld was voorwaardelijk: pas als ze deze cursus had gevolgd had ze een goed gevoel over zichzelf. Voor even. Tot er weer een nieuwe voorwaarde voorbij kwam waaraan ze moest voldoen. Angst om het niet goed te doen "Streven naar een 10 en niet tevreden zijn met minder, dat is wat we perfectionisme noemen. Er is niets op tegen om als je daar plezier in hebt, zo goed mogelijk werk af te leveren. Je inspanningen leveren dan een tevreden gevoel op en vaak ook nieuwe energie. Maar je streven kan ook ingegeven zijn door angst, de angst om het niet goed te doen, om fouten te maken. Je hebt dan geleerd kritiek te voorkomen door alles zo goed mogelijk te doen. Op deze manier alles goed willen doen kost alleen maar energie en je houdt er ook nog een ontevreden gevoel aan over. Je perfectionisme wordt zo een zware last." Manja de Neef – Negatief Zelfbeeld Twijfels en imperfecties Het ideaalplaatje dat je in je hoofd hebt is natuurlijk helemaal niet realistisch. Hierdoor stel je jezelf steeds teleur. We hebben niet allemaal het figuur van Doutzen of de bankrekening van Charlene de Carvalho – Heineken. We moeten gewoon ophouden onszelf continu te vergelijken en onszelf in allerlei bochten wringen om toch maar waardering en bevestiging te krijgen. Als je jezelf voortdurend beoordeelt op alles wat je niet hebt of bent, kan dat een flinke deuk in je zelfvertrouwen opleveren. Je bent een mens en geen robot. Een mens met twijfels en imperfecties. Goedkeuring van anderen De meeste perfectionisten werden als kind geprezen om hun prestaties en gedrag (cijfers, houding, gehoorzaamheid, sportprestaties etc.) en hebben ergens onderweg de belemmerende overtuiging opgepikt: ik ben wat ik doe en hoe goed ik dat doe. Een gevolg hiervan kan zijn dat je de goedkeuring van anderen nodig hebt om jezelf gewaardeerd te voelen: alleen als je keihard werkt en blijft werken, alleen op voorwaarde dat je zo attent bent en blijft voor iedereen, word je gewaardeerd en voldoe je. Je blijft geloven dat je zonder dit gedrag niet voldoet. Je komt er op deze manier nooit achter dat je ook wel gewaardeerd wordt als je het wat minder perfect doet.

Jezelf accepteren Hoe zou je je voelen als je jezelf echt zou kunnen accepteren zoals je bent? Jaagt die mogelijkheid je angst aan, vind je het hoopgevend, of allebei? Des te meer we ons bezighouden met de dingen die goed gaan en de invloed die we daar zelf op hebben, des te meer komt ons zelfbeeld in balans. En des te makkelijker wordt het om onze leuke en minder leuke kanten te accepteren. Tips om op een gezonde manier met je perfectionisme om te gaan:

  1. Stel haalbare doelen: al doe je de dingen nog zo goed, je kunt zelden of nooit helemaal voldoen aan de hoge eisen die je jezelf nu stelt. Er is dan ook nog maar zelden een reden om jezelf een compliment te geven. Leg de lat wat minder hoog. Goed is goed genoeg.

  2. Houd rekening met de omstandigheden: maak eens een uitzondering op je eigen strenge regels. Na een zware werkdag hoef je niet per se ook nog eens ’s avonds vijftien kilometer hard te lopen zoals je van plan was.

  3. Fouten maken mag: als je een fout hebt gemaakt, betekent dit niets meer dan dat je een fout hebt gemaakt. Dit maakt je niet tot een loser maar geeft jou de kans om te groeien.

  4. Stel je open voor anderen: geef anderen een kans om dichterbij te komen en jou te laten zien dat ze je waarderen om wie je bent in plaats van om wat je presteert.


Recente berichten