Lief voor jezelf



'Zie je wel, dat kan jij toch helemaal niet. Dacht je nu echt dat je er bij hoorde?' Dit is niet wat je zult zeggen als je beste vriendin je belt om te vertellen dat ze ontslagen is. Je vertelt haar waarschijnlijk hoe naar je het voor haar vindt en dat ze met al haar capaciteiten natuurlijk gauw weer een andere baan zal vinden. Je stelt misschien voor om samen een koffie te drinken of een wandeling te maken. Maar wat vertel je jezelf als jíj ontslagen bent? Of ander vervelend nieuws hebt gekregen? Reageer je op dezelfde liefdevolle manier op jezelf als op je beste vriendin? Kan je op zo’n moment ook bij jezelf terecht? Of hoor je alleen dat stemmetje in je hoofd dat altijd en overal commentaar op levert? ‘Zie je wel, je bent niet goed genoeg.’ Onvoorwaardelijk Zelfcompassie betekent dat je jezelf accepteert zoals je bent, met al je gebreken erbij. Dat je jezelf niet beter vindt dan anderen maar ook niet slechter en dat je in moeilijke tijden aardig bent voor jezelf in plaats van jezelf te veroordelen. Het is geen kunst om jezelf te waarderen als alles goed met je gaat, als je werk en je relatie lekker loopt en je er fantastisch uitziet. Het gaat erom dat je er altijd voor jezelf bent, onvoorwaardelijk dus. De enige die er niet bij hoort We worden soms meegesleept in het verhaal dat we onszelf vertellen. Van een presentatie die niet zo goed gelukt is maak je ‘ík ben mislukt’ of misschien zelfs wel ‘mijn leven is mislukt’. Je verdrinkt dan in je leed en je identificeert je ermee. Het lijkt of je de enige bent die er niet bij hoort en niet goed genoeg is. Of je de enige bent waarbij dingen anders gaan dan je wilde of die ooit is afgewezen. Maar iedereen maakt fouten en komt tegenslagen tegen. Je bent niet alleen. We zijn allemaal kwetsbaar. Leed, fouten en mislukkingen horen bij het leven. Kleine misstap Cliënte M.: "Het idiote is dat ik wel een liefdevolle, bevestigende moeder voor mijn kinderen ben: ik moedig ze aan, steun ze, maak complimentjes. Maar voor mezelf heb ik geen goed woord over. Ik hoef maar een kleine misstap te doen en ik laat geen spaan van mezelf heel". Accepteer je emoties Je kunt geen compassie voor jezelf voelen als je je pijn negeert. Maar laat je niet opslokken door je gevoelens. Accepteer en benoem je negatieve emoties zonder er iets aan te willen veranderen. Als je je er tegen verzet, kunnen ze omslaan in destructieve emoties zoals woede en agressie. Het is een onderdeel van je leven nu en je bent niet de enige met gevoelens van onmacht en onzekerheid. Gun jezelf de tijd om beetje bij beetje weer terug te veren. Bedenk dat gevoelens komen en gaan. Moeilijke gevoelens gaan weer voorbij. Je bént niet je gevoelens, je hébt ze. Zelfbeeld in balans Hoe zou je je voelen als je jezelf echt zou kunnen accepteren zoals je bent? Jaagt die mogelijkheid je angst aan, vind je het hoopgevend, of allebei? Des te meer we ons bezighouden met de dingen die goed gaan en de invloed die we daar zelf op hebben, des te meer komt ons zelfbeeld in balans. En des te makkelijker wordt het om onze leuke en minder leuke kanten te accepteren. Tips voor meer zelfcompassie:

  1. Behandel jezelf als je beste vriend.

  2. Accepteer en benoem je emoties, zonder ze te veroordelen of er in te zwelgen.              

  3. Vermijd negatieve zelfpraat. Praat over jezelf alsof je over je beste vriend praat.

  4. Focus op je sterke punten. Wanneer ben jij op je best?

  5. Maak je eigenwaarde niet voorwaardelijk. Je bent precies goed zo.                                     

Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

zelfbeeld.nl        |           Amsterdam          

  • Facebook
  • Instagram