Eenzaam


De buurman was wel drie keer langsgelopen voordat hij daadwerkelijk bij me aan durfde te bellen. Bleek en aangedaan ging hij op de trap in de hal zitten en vroeg: ‘Zou je even bij me willen zitten?’ Niet verbonden Eenzaamheid is iets anders dan alleen zijn maar het kan er wel mee samen vallen. Je kunt alleen zijn en je daar helemaal prima bij voelen. Het gevoel van eenzaamheid is het verschil tussen het sociaal contact dat je hebt en het sociaal contact dat je zou willen: je voelt je niet verbonden en mist een hechte emotionele band met anderen. Laag zelfvertrouwen ‘Op school werd ik enorm gepest. Daardoor voelde ik me eenzaam en alleen. Ik trok me terug en ging in de pauzes stil in een hoekje staan. Ik schaamde me en durfde dit niet met mijn familie te delen. Ik ging me afvragen wat het nut van mijn leven was, omdat er niemand was om mijn leven mee te delen. Inmiddels heb ik de periode van gepest worden achter me gelaten. Maar het heeft me wel beschadigd. Ik voel me nooit op mijn gemak in een groep en mijn zelfvertrouwen is nog steeds erg laag.’ cliënte D. Pijn Uit neuropsychologisch onderzoek blijkt dat het gevoel buitengesloten te zijn, het gevoel van eenzaamheid, exact hetzelfde hersengebied prikkelt als wanneer iemand fysieke pijn heeft. We hebben dus verbinding met anderen nodig om ons goed en gezond te voelen. Eenzaamheid is een signaal dat er iets ontbreekt in de verbinding met andere mensen. Als je je eenzaam voelt is een menselijke basisbehoefte niet vervuld. Eenzaamheid Er bestaan verschillende soorten eenzaamheid. Je kunt eenzaamheid ervaren omdat je daadwerkelijk alleen bent (sociale eenzaamheid), maar ook omdat je je niet begrepen voelt (emotionele eenzaamheid). Bij sociale eenzaamheid ervaar je een tekort aan betekenisvolle relaties met anderen. Je hebt dan minder sociaal contact - minder vrienden en kennissen - dan je zou willen. Bij emotionele eenzaamheid mis je het gevoel van verbondenheid met anderen, je mist een hechte, intieme band. Emotionele eenzaamheid komt niet voort uit tekort aan contact maar uit de kwaliteit van het contact: je ervaart dit contact bijvoorbeeld als moeizaam of oppervlakkig. Je durft niet te delen hoe het echt met je gaat of wat jou bezig houdt omdat je bang bent dat je niet begrepen wordt. De warmte van een groep Je soms eenzaam voelen hoeft helemaal niet erg te zijn. Het is een menselijke emotie waardoor iedereen wel eens overvallen wordt, zelfs wanneer je je in het gezelschap van anderen bevindt. Je voelt je plots erg alleen, alsof niemand op de wereld je begrijpt. Pas als eenzaamheid je gaat belemmeren in jouw functioneren en jij je er ongelukkig door voelt, gaat het een groter probleem vormen. ‘Net zoals honger een seintje van het lichaam is dat er eten in moet, dorst een signaal dat je moet drinken, en pijn om verzorging vraagt, is eenzaamheid een signaal dat je de veiligheid en warmte van een groep mist.’ Thijs Launspach – psycholoog Tips voor minder eenzaamheid:

  • Sluit je aan bij mensen met wie je dezelfde interesses deelt: een zangkoor, fotografieclubje, kookgroep etc.

  • Wanneer je niet tevreden bent met jezelf kan dit jou belemmeren in het maken van contact. Leer om lief te zijn voor jezelf en jezelf te waarderen.

  • Op Instagram en Facebook lijkt het soms alsof iedereen de meeste vrienden ooit heeft. Dat kan veel verdriet veroorzaken als jij je juist alleen voelt. Het helpt om hier iets minder vaak naar te kijken.

  • Realiseer je dat ruim drie miljoen Nederlanders zich regelmatig eenzaam voelen. Het is niet iets om je voor te schamen.

  • Grijp elke gelegenheid aan voor een klein praatje, op straat, bij de tramhalte, als je de hond uitlaat, met de caissière, je buurvrouw etc. Al is het maar een paar woorden. Je voelt je direct beter en meer verbonden.

  • Deel met je dierbaren wat jou bezig houdt, ook al vind je dit spannend. Je zult zien dat je angst voor afwijzing of afkeuring vaak ongegrond is.

  • Bij grote veranderingen in je leven (een verhuizing, nieuwe baan, zwangerschap, verlies etc.) is het normaal om je eenzaam te voelen. Je verandert, terwijl de mensen om je heen niet veranderen en daardoor kun je je even alleen voelen.

  • Stel jezelf kwetsbaar op en deel je gevoel van eenzaamheid met iemand. Grote kans dat je te horen krijgt dat die ander zich ook wel eens eenzaam voelt of heeft gevoeld.

PS In oktober geef ik weer twee gratis groeigesprekken weg (t.w.v. € 79). In dit telefonische gesprek geef ik je persoonlijke tips en adviezen om direct je zelfvertrouwen te verbeteren. Mail me nu als je belangstelling hebt, dan maak ik alvast plaats voor je in mijn agenda.

Recente berichten