Social media en zelfvertrouwen
top of page

Social media en zelfvertrouwen


Binnen enkele muisklikken zie ik collega’s vanuit een hangmat op Bali onder een kokosboom een bloeiende praktijk runnen. Via Facebook rollen de medailles van de Dam-tot-Dam-loop binnen en op Instagram word ik opgeroepen niet langer mijn droomleven voor me uit te schuiven. Of morgen nog aan dat wonderdieet te beginnen want kijk eens hoe slank zij is. Vergelijken Door de komst van social media vergelijken we onszelf meer met anderen dan ooit. Vergelijken is menselijk, we kunnen niet anders. Om te functioneren als mens is het nodig om te weten waar we staan ten opzichte van de rest. Horen we er nog bij? Door al die jaloersmakende plaatjes en stories is het niet gek dat je soms in je eigen leven het gevoel hebt dat je iets mist. Er is zelfs een term voor dit verschijnsel: Fear of Missing Out (FOMO). Perfectie Liesbeth Woertman (hoogleraar psychologie): “Het dominante verhaal van social media luidt: iedereen kan alles hebben als je maar hard genoeg werkt en de juiste producten koopt. Als je niet perfect genoeg bent, ligt dat aan jou. Er wordt niet bij verteld dat de perfectie alleen in de beeldwereld bestaat en niet in de echte wereld.” Spiegelen Op sociale media is er sprake van een ‘positivity bias’ ofwel: mensen posten meer positieve dingen dan negatieve dingen. Wat we zien zijn foto’s van mooie lachende mensen op prachtige plekken, likes en leuke reacties. Er zijn natuurlijk mensen die zich gaan spiegelen aan anderen die het beter voor elkaar lijken te hebben dan zij en daar dan ongelukkig van worden. In hoeverre is de vergelijking realistisch als we alleen maar onze topprestaties delen, liefst met een filtertje erover? Dat die Dam-tot-Dam-loper spugend van ellende over de finish kroop hebben we nergens gezien. Mooier, slanker, beter Ook uiterlijk blijkt een belangrijk aspect te zijn waarop gebruikers elkaar beoordelen. De opmerkingen die mensen krijgen over hun uiterlijk kunnen druk uitoefenen om zich te conformeren aan de heersende schoonheidsidealen. Aangezien de meerderheid van de mensen niet voldoet aan deze idealen - we zien er in bikini niet allemaal uit als Doutzen Kroes - zou dit kunnen leiden tot grotere lichaamsontevredenheid. ‘De ander is mooier, slanker en beter dan ik.’ Hoe meer tijd je ‘leeft’ in de digitale wereld, des te meer ideaalbeelden je ziet. Achteraf bedenken dat het beeld gemanipuleerd is heeft geen zin. Het beeld zit dan al in je hoofd. Broedplaats van verstoorde gedachten Social media kan een negatief zelfbeeld niet veroorzaken volgens Claire Mysko (expert op het gebied van lichaamsbeeld en media) maar ze kunnen het negatief zelfbeeld wel versterken: “Social media kan een echte broedplaats zijn van verstoorde gedachten en gedrag.” Zo kunnen foto’s van (al dan niet gefotoshopte) slanke meisjes en vrouwen ervoor zorgen dat jongeren die in het algemeen wat onzekerder zijn een slank lichaam gelijkstellen aan gelukkig zijn. Jezelf zien als een object “Jezelf tentoonstellen om te kunnen bestaan, maakt dat we alleen bestaan als we gezien worden. Door die tentoonstellingsdwang wordt het lichaam en het gezicht gezien als een object. En vanuit die objectiverende blik vind je altijd een imperfectie, geen mens is perfect. Kijk je met je hart en kijk je met zachtheid dan vind je iemand - dus ook jezelf - al snel veel mooier. We vinden onze baby mooi. We vinden degene op wie we verliefd zijn mooi. De manier van kijken is van grote invloed op datgene wat we zien.” - Liesbeth Woertman. Zo voorkom je een negatief zelfbeeld door social media:

  • Breng minder tijd door in de digitale wereld, zo hebben gemanipuleerde beelden en ogenschijnlijke succesverhalen minder invloed.

  • Laat je door anderen inspireren maar focus je vervolgens weer op je eigen weg.

  • Je hebt zelf de keuze wie je online volgt. Van wie word je onzeker? Meteen ontvolgen!

  • Omring je on- en offline met mensen waar je blij van wordt.

Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page