Ik ben oké en de wereld is prachtig!


Door die lange donkere dagen, de onzekerheid over steeds weer een nieuwe variant, en alle meningen die continu over je heen buitelen, heb je jezelf ongemerkt misschien aangeleerd om op een negatieve manier te kijken naar de wereld en de mensen om je heen. Het is normaal dat je je af en toe een beetje ongelukkig voelt, maar soms kunnen enkele sombere gedachten uiteindelijk de aanzet geven aan een stortvloed van onprettige herinneringen, negatieve emoties en harde oordelen over jezelf. Bewust genieten Als een daad van vriendelijkheid voor jezelf - we kunnen allemaal wel wat vriendelijkheid gebruiken - kun je je jezelf trainen om bewust te genieten van wat er wèl goed gaat en de mooie dingen om je heen weer leren zien en waarderen. Bewijs verzamelen Alleen maar heel hard roepen ‘Ik ben oké en de wereld is prachtig’ zal je niet verder helpen, want je gelooft er waarschijnlijk niks van. Deze conclusie moet ergens op gebaseerd zijn, er moeten bewijzen voor zijn. Om die te verzamelen zal je anders moeten leren kijken. Je moet leren letten op positieve feiten en feitjes, dus letten op wat goed gaat in plaats van alleen maar kijken naar wat niet goed gaat. Positief dagboek Een positief zelfbeeld opbouwen kost tijd en oefening. Met deze oefening kun je vandaag nog beginnen. Alle acties en gedachten waar je tevreden over bent of gebeurtenissen waarbij je een positief gevoel hebt, schrijf je op in een boekje/schriftje. Ook al was het maar iets kleins of duurde het fijne gevoel maar een kort moment. Wat kan in het dagboek:

  • Wat vandaag of afgelopen week goed was, wat goed voelde, wat je goed deed.

  • Wat lukte en prettig was.

  • Waar je trots op was, tevreden of blij mee was.

  • Wat je hebt geleerd.

  • Complimenten en waardering die je van anderen kreeg.

Regie over je leven Als je meer gaat letten op de positieve dingen in je leven en jouw rol daarin, zal je positiever over jezelf gaan denken. Ook is de behoefte jezelf te vergelijken met anderen minder groot als je tevreden bent met jezelf. Kijk niet naar wat je niet hebt maar kijk met aandacht naar wat je wel hebt en kunt. Hierdoor ervaar je naast dankbaarheid ook een gevoel van regie over je leven. Je zult zien dat al na een weekje dagelijks in je positief dagboek schrijven je stemming verbetert. Zie het als een mooi eindejaarsgeschenk. Voorbeelden:

  • Op tijd opgestaan

  • Gewandeld met een vriendin

  • Een lief kaartje van je collega

  • De buurman zwaaide naar je

  • Geknuffeld met je kind

  • Lekker gekookt

  • etc.


Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square