Wat heb je nodig?

April 1, 2020

 

Je kunt er altijd, 24 uur per dag, voor jezelf zijn. Jij weet zelf het beste wat je nodig hebt als je je slecht voelt. Maar… je bent misschien nu zo overweldigd door deze nieuwe situatie dat je het contact met jezelf een beetje kwijt bent. Hoe deed je dat ook weer; goed zorgen voor jezelf? 

 

Eerdere momenten

Wat deed je eerder op momenten dat je je rot voelde? Wat hielp? En kun je daar nu wat mee? Even bij je moeder langsgaan voor een knuffel zal nu niet lukken, maar misschien is het wel fijn om even te bellen en haar stem te horen. Misschien ben je gewend om alle stress uit je lijf te trainen op de sportschool of op het voetbalveld en zit je nu al dagen in een kleine ruimte, wellicht met meerdere huisgenoten. Als je nog naar buiten kunt, kan dit het moment zijn om jezelf te trainen met hardlopen of om je racefiets af te stoffen. 

 

Troost

Ga vooral op zoek naar dingen die jou kalmeren en troosten. Dat kan voor jou iets heel anders zijn dan je moeder bellen of wat je op Facebook en Instagram voorbij ziet komen. Als mediteren niet jouw ding is; leg weg dat matje. Koekjes bakken of knutselen met je kinderen? Misschien ben je al lang blij dat jullie heelhuids de dag doorkomen met elkaar. Al die fantastische initiatieven om iedereen te helpen zijn prachtig. Maar misschien kost het jou al moeite genoeg om zelf overeind te blijven. Ook dat is prima.

 

Omhelzing

Wat doe je nu al wat goed voelt en wat zou je nog meer kunnen doen? Wat is het dat jou en je lichaam tot rust brengt? Als je jezelf liefdevol aanraakt door je handen op je hart te leggen of je armen om elkaar heen te slaan, dan activeert dit het zorgsysteem. Misschien voelt het aanvankelijk wat gek om jezelf te omhelzen, maar je lichaam herkent het verschil niet tussen je eigen omhelzing en die van een ander en zal in beide gevallen het knuffelhormoon oxytocine aanmaken, een hormoon dat er voor zorgt dat je je ontspannen en prettig voelt.

 

In hetzelfde schuitje

Het hebben van moeilijke emoties zoals angst en onvermogen is niet per se negatief. Het is een deel van het mens zijn. We zitten met velen in hetzelfde schuitje nu. Het is ook heel normaal om je te willen verzetten tegen deze emoties; hier zat je immers niet op te wachten. Alleen helpt het je niet. Als je je verzet tegen negatieve emoties kunnen deze omslaan in destructieve emoties zoals agressie. Of je onderdrukt al je emoties door jezelf op ‘social’ media te storten of te vluchten in drank of eten. Beter helpt het om de emotie te benoemen en stil te staan bij waar je deze emotie voelt in je lijf. Bijvoorbeeld: ‘Ik vind het moeilijk dat ik mezelf nu zo onzeker en machteloos voel, ik krijg er een knoop van in mijn maag.’ 

 

Verbonden

Gelukkig voelen anderen zich nu net zo onzeker als jij. Het is belangrijk om eerlijk en open te communiceren. Als je je zorgen deelt, blijf je je verbonden voelen met de mensen om je heen. Als je je eenzaam voelt kun je proberen om op andere manieren contact te zoeken dan je gewend was. Misschien samen eten terwijl je face-timed. Als je je beperkte ruimte en tijd moet delen met anderen vraag dan om een momentje en plekje voor jezelf. We moeten het samen doen. 

 

Met de dag

Omdat we nog geen idee hebben hoelang deze coronacrisis gaat duren en wat deze crisis voor ons gaat betekenen, kunnen we het beste leven met de dag. Hoe kun je er vandaag voor jezelf zijn? Wat heb je nu nodig om jezelf beter te voelen? Hoe kom je deze moeilijke tijd zo goed mogelijk door zodat je er straks ook weer voor anderen kunt zijn?

 

Tips om goed te zorgen voor jezelf, doe vooral wat goed voelt voor jou
 

·      Zet muziek op die je raakt
·      Stoei met de hond, aai de kat
·      Verlies jezelf in een mooi boek
·      Verwacht geen perfectie van jezelf, je doet wat je kunt
·      Doe een middagdutje
·      Ga (op gepaste afstand) wandelen met een vriend of vriendin
·      Koop een mooie bos bloemen
·      Complimenteer jezelf met je pogingen er iets van te maken
·      Wees creatief en begin een nieuwe hobby
.      Laat los waar je geen controle over hebt 
·      Ga onkruid wieden in de tuin
·      Zoek een beschut plekje in de zon
·      Omhels jezelf
·      Neem je mobiel en praat bij met oude vrienden
·      Ga in bad zitten met je favoriete badolie
·      Doe een lesje yoga via de app
·      Pak je gitaar weer eens op
·      Schrijf een kaartje naar een vriend of familielid
·      Sta stil bij wat er allemaal wél goed gaat

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Recente berichten

July 10, 2020

June 29, 2020

May 28, 2020

May 13, 2020

April 1, 2020

March 19, 2020

March 10, 2020

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags