zelfbeeld.nl        |           Amsterdam          

  • Facebook
  • Instagram

Compliment!

October 2, 2018

 

 

 “Wat zie je er mooi uit!” “Wat heb je dat geweldig gedaan!” 

Hoe goed ben jij in het ontvangen van een compliment? Voel je je ongemakkelijk? Roep je meteen dat je jasje een oudje van de H&M is? En veeg je het compliment over je prestatie direct van tafel door te mompelen dat het niet zo veel voorstelde, dat je collega ook veel heeft gedaan? 

 

Gemiste kans

De meesten van ons zijn niet zo goed in het in ontvangst nemen van een compliment, maar iemand met een negatief zelfbeeld is daar nog minder bedreven in. Een compliment voelt voor hem aan als iets dat niet klopt. Het past namelijk niet bij het negatieve beeld dat hij in de loop van de tijd van zichzelf heeft gecreëerd.  En hij heeft liever informatie die ‘klopt’ bij dat beeld, bij zijn identiteit, dan informatie die positief is. Dus wat niet past bij het negatieve zelfbeeld wordt terzijde geschoven, een gemiste kans voor het opbouwen van het zelfvertrouwen. Door een compliment niet te ontvangen, wijs je bovendien een goed bedoelde opmerking, jezelf en de ander af. 

 

Hoe zorg je ervoor dat complimenten wel binnenkomen:

 

  • Luister goed naar de gulle gever en praat er niet doorheen.

  • Bekijk situaties objectief: “Ik heb mijn best gedaan en mag trots op mezelf zijn.”

  • Omring je met mensen die jou aanvaarden zoals je bent.

  • Zoek er geen andere bedoeling achter, ga er vanuit dat de gever het meent.

  • Plaats niet direct een compliment terug maar hou de aandacht bij jezelf.

 

Vergroten van je zelfvertrouwen

Complimenten echt ontvangen is een kunst. Maar als het je lukt een mooi compliment tot je door te laten dringen en hiervoor te bedanken, verbetert dit jouw stemming en het contact met de gever. Ook kom je door complimenten meer over je positieve kanten te weten. En dat helpt je met het vergroten van je zelfvertrouwen en het verbeteren van jouw zelfbeeld (meer lezen: Negatief Zelfbeeld, Manja de Neef).

 

Niets bijzonders

Mijn cliënte Linda, werkzaam als gastvrouw in een restaurant, kreeg erg veel complimenten van haar gasten. Ze voelde zich hier behoorlijk ongemakkelijk bij.  Ze vond het belangrijk om het iedereen naar de zin te maken, maar ze zag dit niet als iets bijzonders, ze deed gewoon haar werk. Complimenten kwamen niet aan, ze had het gevoel dat ze die lovende woorden niet waard was. Doordat ze zich tijdens ons coaching traject bewust werd van haar goede eigenschappen en haar positieve bijdrage, realiseerde ze zich dat de gasten het echt meenden en begon ze plezier te krijgen in de complimenten.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recente berichten

September 24, 2019

July 26, 2019

June 28, 2019

June 14, 2019

Please reload

Archief