zelfbeeld.nl        |           Amsterdam          

  • Facebook
  • Instagram

Ben jij perfect?

May 10, 2018

 

Tot in de puntjes
Perfectionisme is een vorm van zelfbescherming: als je de dingen nu maar perfect doet, alles tot in de puntjes verzorgt en er perfect uitziet dan heb je controle en voorkom je de pijn van afkeuring, verwijten en schaamte. Perfectionisme draait dus om de goedkeuring van anderen.

Ik ben wat ik doe
De meeste perfectionisten werden als kind geprezen om hun prestaties en gedrag (cijfers, houding, gehoorzaamheid, sportprestaties etc.) en hebben ergens onderweg de belemmerende overtuiging opgepikt: ik ben wat ik doe en hoe goed ik dat doe. Een gevolg hiervan kan zijn dat je de goedkeuring van anderen nodig hebt om jezelf gewaardeerd te voelen. Maar op hoe anderen je zien of beoordelen heb je geen invloed, hoeveel tijd en energie je er ook in steekt.

Onhaalbaar doel
Perfectionisme is bovendien schadelijk omdat perfectie niet bestaat.  Het is streven naar een onhaalbaar doel. Ook al zorgt perfectionisme ervoor dat je heel af en toe tevreden kunt zijn over een prestatie, het helpt je niet met het vergroten van je zelfvertrouwen. 

Op voorwaarde
Je zelfbeeld blijft voorwaardelijk: alleen als je keihard werkt en blijft werken, alleen op voorwaarde dat je zo attent bent en blijft voor iedereen word je gewaardeerd en voldoe je. Je blijft geloven dat je zonder dit gedrag niet voldoet. En je komt er op deze manier nooit achter dat je ook wel gewaardeerd wordt als je het wat minder perfect doet.

Niet te dichtbij
Het perfectieharnas dat je jezelf hebt aangemeten in de hoop niet gekwetst te worden, zorgt ervoor dat niemand de kans krijgt om dichtbij te komen. Terwijl kwetsbaarheid tonen geen teken van zwakte is maar juist kan leiden tot betere relaties en je de kans biedt om niet altijd de sterkste te hoeven zijn.
 
Tips om op een gezonde manier met perfectionisme om te gaan:

  1. Stel haalbare doelen: al doe je de dingen nog zo goed, je kunt zelden of nooit helemaal voldoen aan de hoge eisen die je jezelf nu stelt. Er is dan ook maar zelden een reden om jezelf een compliment te geven. Leg de lat wat minder hoog.

  2. Hou rekening met de omstandigheden: maak eens een uitzondering op je eigen strenge regels. Na een zware werkdag hoef je niet per se ook nog eens ’s avonds vijftien kilometer hard te lopen zoals je van plan was.

  3. Fouten maken mag: als je een fout hebt gemaakt, betekent dit niets meer dan dat je een fout hebt gemaakt. Dit maakt je niet tot een loser maar geeft jou de kans om te groeien. 

  4. Stel je open voor anderen: geef anderen een kans om dichterbij te komen en jou te laten zien dat ze je waarderen om wie je bent in plaats van om wat je presteert.

 
Cliënte Iris: “Het gevoel van zelfvertrouwen en zekerheid is iets wat ik hiervoor moeilijk vond om zelf te ervaren. Ik had twijfels bij alles waardoor keuzes maken of mijn eigen mening hebben lastig was. Dit zelfbeeldtraject heeft ervoor gezorgd dat ik dit gevoel van zelfvertrouwen nu zelf kan voelen en er ook daadwerkelijk in geloof. Ik besef nu dat niemand perfect is en dat juist de imperfecties je maken tot de persoon waar anderen van houden.”
 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recente berichten

September 24, 2019

July 26, 2019

June 28, 2019

June 14, 2019

Please reload

Archief